Koncept společenské odpovědnosti známý také pod zkratkou CSR během posledních deseti let výrazně ukotvil svoji úlohu a je považován za jeden z nejrozšířenějších akademických konceptů v prostředí businessu vůbec. Co se pod zkratkou CSR vlastně skrývá a jak ji ve firmě vybudovat?

Prapůvodní stopy společensky odpovědných aktivit bychom našli již na konci 19. století v prostředí obchodních firem. V 70. letech 20. století pak začíná být definován koncept společenské odpovědnosti, který říká, že firma by si měla být vědoma vlastní odpovědnosti, kterou nese za vlivy na společnost a životní prostředí. V této době, byla CSR ještě některými odborníky považována za špatný vtip, kdy například názory předního ekonoma Miltona Friedmana byly zcela v rozporu s CSR, protože tvrdil, že firma by se měla soustředit pouze na generování zisku. V dnešní době se povědomí o aktivitách a strategiích společenské odpovědnosti firem stále zvyšuje. To je připisováno hlavně především vlivu globalizace a s ní spojené rostoucí možnosti okamžité komunikace.

Být společensky odpovědnou firmou je trendy, protože to posiluje důvěryhodnost a zlepšuje celkové vnímání image firmy. Obecně platí, že by firma měla vybudovat svoji strategii společenské odpovědnosti na základě očekávání stakeholderů. Stakeholdeři jsou osoby, které jsou nějakým způsobem zapojené do rozhodování nebo do aktivit firmy z pozice zákazníků, zaměstnanců, investorů nebo dodavatelů. Stakeholdeři ale mohou být i subjekty, které přímo neovlivňují fungování firmy, jako jsou neziskové organizace či obchodní asociace. CSR programy by pak měly vždy propojovat hodnoty, normy a vize firmy, které jsou vymezeny vůči skupinám stakeholderům a například problémům se kterými se potýkají.

Více informací >>