Absolvent pedagogické fakulty, nadšený pro učitelskou profesi by podle statistiky měl být snem každého ředitele. V době, kdy řadu škol zachraňují důchodci, přesto hledají někteří absolventi práci i rok a půl. Uplatnění hledají i další absolventi, mezi studenty je totiž největší zájem o obory, které na trhu práce chybějí nejméně.

„Nejprve jsem se ptal na školách v okolí, pak jsem se díval i dál. Na odpovědi na inzerát se mi často ani nikdo neozval,“ vypráví Bohuslav. Od září pracuje, i když hodinu a půl dojíždí. Učí také něco jiného, než vystudoval. „S tím, že budu prácidlouho hledat, jsem vůbec nepočítal. Všude se mluví o tom, že učitelů je málo,“ dodává mladý absolvent.

Jenže i pracovní trhve školství má výjimky. A Bohuslav narazil hned na dvě. První je místo, kde práci hledá. „Jihomoravský region má podle průzkumů perspektivní věkovou strukturu učitelů. Není tu výraznější zastoupení starších pedagogů, a tak by ani do budoucna neměl nastat výrazný odliv,“ vysvětluje jednu z jihomoravských anomálií děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně Jiří Němec.

Kdyby Bohuslav hledal práci například na Karlovarsku, tak dlouho by to nejspíš netrvalo. Karlovarský kraj má vysoký podíl učitelů, kteří jsou před důchodem. A navíc se zdá, že studenti, kteří odtud odešli na pedagogické fakulty do Plzně, Prahy nebo Brna, se až příliš často nevracejí domů. Což je v okolí Brna naopak. „Pro mě, který se tu narodil, je to při hledání práce velká nevýhoda,“ uvažuje Bohuslav.

Více informací >>